تبلیغات

ابزار هدایت به بالای صفحه

بازار خرید کافه عکس - CafeAx - فیلترها در عکاسی
صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
کافه عکس - CafeAx
w w w . c a f e a x . c o m
ادمین سه شنبه 21 آذر 1391 نظرات ()

فیلترها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

فیلترهای عکاسی سیاه و سفید، فیلترهای مشترک (رنگی و سیاه و سفید) و فیلترهای مخصوص عکاسی رنگی

1- فیلترهای مورد مصرف در عکاسی سیاه و سفید بیشتر برای بالا بردن کنتراست رنگ آسمان در طبیعت و معماری به رنگ‌ های زرد Y ، نارنجی O ، قرمز R با شدت و ضعف‌ های رنگ وجود دارند که فیلتر های زرد باعث خاکستری شدن رنگ آبی آسمان در نتیجه کنتراست بیشتر ابرها خواهد شد.

فیلترهای نارنجی علاوه بر خاصیت فیلتر زرد در هوای مه‌ آلود باعث جذاب‌ تر شدن مه خواهد شد.

فیلترهای قرمز خواص دو فیلتر فوق را شدید‌تر دارا است تا حدی که آسمان را کاملاً سیاه و ابرها را در نتیجه سفید و به تصویر روز حالت شب خواهد داد، در ضمن خاصیت نفوذ در طبقات آلوده هوا را نیز دارد و در عکاسی هوایی بخصوص با فیلم‌های مادون قرمز کاربرد حرفه‌ای و لازمی دارد.

در پرتره سیاه و سفید با فیلتر سبزـ زرد  Y.G ، پوست از رنگ سفید شیری تبدیل به خاکستری زیبایی خواهد شد و اگر چنان چه در نور روز و یا در استودیو علاقمند به پرتره‌های کلاسیک هستید حتماً از فیلتر سبز- زرد استفاده کنید.

برای جدا کردن و تفکیک رنگ‌های متنوع سبز در طبیعت و بخصوص جنگل و درختان در عکاسی با فیلم سیاه و سفید از فیلتر سبز G استفاده کنید، بعضی مواقع برگ‌های روشن و جوان بهاره سفید خواهد شد و عمق و تفکیک قابل توجهی در عکاسی از جنگل بدست خواهید آورد.

یک فیلتر آبی B نیز وجود دارد که در عکاسی ماکرو و میکروسکپ از شدید شدن کنتراست و در سیاهی گم شدن بعضی از نقاط تاریک تصویری جلوگیری می‌کند.

2- فیلترهای مشترک: از نام آن پیدا است که روی رنگها اثری ندارند و فقط به منظور خاص در عکاسی مصرف می‌شوند. مهم‌ترین آنها فیلتر خاکستری یا ND )Natural Densiry) به غلظت‌ های مختلف که فقط از شدت نور می‌کاهد و به شما امکان می‌دهد در هوای خیلی روشن و برفی و سفید بتوانید با دیافراگم‌های خیلی باز هم عکاسی کنید که زمینه‌ی پشت مدل محو شود، با بالا رفتن عدد جلوی ND از یک تا شش دیافراگم می‌توانید نور را کم کنید.

فیلتر پولار PL در عکاسی سیاه و سفید و رنگی با چرخاندن آن جلوی لنز انعکاسات آب، آسمان و سطوح براق غیر از فلز را در زاویه‌ ی خاصی رفع می‌کند.

فیلتر ماورای بنفش یا (UV) از دو رنگ شدن آسمان در عکاسی سیاه و سفید مخصوصاً در ارتفاعات جلوگیری می‌کند، به عنوان فیلتر محافظ لنز هم می‌توان از آن استفاده نمود.

فیلترهای حالت دهنده یا (Effect) که در انواع مختلف مه‌ آلود‌ کننده تصویر، محو کننده حاشیه تصویر، تکرار کننده تصویر به صورت لانه زنبوری سه تایی، پنج‌تایی و بیشتر و یا تکرار عمودی تصاویر بصورت واضح یا کشیده‌ شده که حالت حرکت در تصویر بوجود می‌آورد. فیلتر ستاره (Star) که مراکز نوری در تصویر شعاع نوری دو، چهار، شش و هشت‌تایی بوجود می‌آورد.

3- فیلترهای رنگی: با توجه به اینکه فیلم‌های رنگی موجود در بازار بر مبنای نور روز با درجه‌ی رنگ، 5500K- Kelvin   و مبنای نور مصنوعیTungstan ، 3200K ساخته شده‌اند حال اگر در ساعات روز با هوای مختلف ابری، غروب، کوهستان و ارتفاعات و کویر و غیره برخورد کنید مسلماً زیاد یا کم بودن کلوین در صحنه‌ی شما رنگها بصورت واقعی روی فیلم‌های نور روز Daylight منعکس نمی‌شود و یا در عکاسی با نور منابع مصنوعی لامپ معمولی، شمع، مهتابی، کبریت، جوش اکسیژن و غیره مسلماً تغییر رنگ خواهید داشت.

فیلترهای سری 82 با شدت‌های مختلف D, C, B, A  که آبی رنگ است باعث بالارفتن کلوین خواهد شد و مثلاً اگر در غروب با نور خورشید پرتره بیاندازید از زردچوبه‌ای شدن پوست صورت جلوگیری می‌کند یا سری فیلترهای 81 با شدت‌های مختلف D, C, B, A  که صورتی رنگ هستند در زمانیکه بعلت ابری و بارانی بودن هوا یا فلاش غیر استاندارد که پوست صورت مهتابی و پریده‌رنگ می‌شود و یا سفیدی چشم آبی‌رنگ می‌شود و همچنین اگر با لامپ‌های معمولی یا ولت‌های مختلف در منزل عکاسی کنید، از زرد- قرمز شدن تمام صحنه‌ی شما جلوگیری می‌کند. فیلتر 80 با شدت‌های B, A برای تبدیل فیلم‌های نور روز برای عکاسی با نورهای مصنوعی،  رنگ فیلتر سرمه‌ای است. فیلتر 85 با شدت‌های C, B, A برای تبدیل فیلم‌های نور مصنوعی با نور روز یا فلاش رنگ فیلتر قهوه‌ای است.

هم چنین فیلترهای نصفه‌ی یک رنگ یا دو رنگ با چرخاندن جلوی لنز قسمتی از تصویر که لازم می‌دانید شدت رنگ را توسط فیلتر نیمه رنگی بالا می‌برد.

از نظر طرز قرار گرفتن فیلترها جلوی لنز هم بصورت پیچی وجود دارد که فیلتر جلوی لنز پیچ می‌شود. اشکال این نوع فیلترها این است که اگر قطر دهانه‌ی لنزهای شما متفاوت باشند باید چند کیلو فیلتر بخرید و برای هر لنز خود یک سری فیلتر لازم دارید.

ولی فیلترهای ژلاتینی یا شیشه‌ای بصورت چهارگوش وجود دارد که داخل جافیلتری مخصوصی که برای این کار ساخته‌اند وارد می‌شود و این جافیلتری ضمیمه آفتابگیر جلوی لنز پیچ می‌شود، مخصوصاً اگر چند فیلتر را لازم باشد با هم در عکاسی بکار ببرید این جا فیلترها بمراتب بهتر و اقتصادی‌ تر است، فقط باید دقت کنید چرب و خاک‌ آلود نشوند چون هنگام تمیز کردن، خطر خراش برداشتن وجود دارد در ضمن باید مواظب باشید موقع عکاسی کاملاً صاف و چسبیده به لنز شما قرار بگیرند وگرنه خطر محو شدن یا انعکاس و شکست نور در تصویر شما خواهد داشت.




درباره وبلاگ

Instagram : CafeAx_com
آخرین مطالب
نظر سنجی
دوربین شما کدام است یا طرفدار کدام برند هستید ؟






نویسندگان
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :