تبلیغات

ابزار هدایت به بالای صفحه

بازار خرید کافه عکس - CafeAx - عکاسی رنگی
صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
کافه عکس - CafeAx
w w w . c a f e a x . c o m
ادمین شنبه 25 خرداد 1392 نظرات ()
انواع مختلف فیلمهای رنگی

اگر فیلم رنگی فقط در یک نوع ساخته میشد در صورت استفاده از آن با نورهای مختلف (از لحاظ حرارت رنگ ) یا نتیجه با عدم موفقیت همراه بود و یا بکار بردن یکسری فیلترهای اصلاح کننده را ایجاب می‌کرد . برای کاستن از این اشکال فیلمهای رنگی را معمولاً در دو نوع میسازند :

۱ – برای ((نور روز )) یا ((نور طبیعی)) که جهت۸۰۰ ۵ ° Kelvin متعادل است .

۲ – برای ((نور چراغ)) یا ((نور مصنوعی)) که با ۳۲۰۰° Kelvin تعادل دارد .

در دوربین‌های کوچک ۳۵ میلیمتری – ۶×۶ و نظایر آن ) که از فیلمهای نواری استفاده میشود و برای هر بار عکس گرفتن تعویض فیلم ممکن نیست گاهی اشکالاتی پیش میآید . بدین ترتیب که فرض کنیم در دوربین فیلمی برای نور مصنوعی (۳۲۰۰ درجه کلوین )‌وجود دارد و چند عکس با چنین نوری گرفته شده است . حال اگر پیش از تمام شدن فیلم ، عکسبرداری در نور خورشید (۵۸۰۰ درجه کلوین) لازم شود رنگهای عکس صحیح نخواهد بود و چنین بنظر خواهد رسید که از پشت شیشه آبی رنگی نگاه می‌کنیم در این وضع با استفاده از فیلتر مخصوصی (مانند Kodak 85 B) که نور خورشید را همرنگ نور چراغ می‌کند میتوان با همان فیلم عکاسی کرد (محاسبة ضریب فیلتر را نباید فراموش کرد ) .

عکس این وضع ، یعنی استفاده از فیلم ((نور خورشید)) در ((نور مصنوعی))‌(البته با فیلتر مخصوص) نتیجة خوب نمی‌بخشد و توصیه نمی‌گردد.

فیلم رنگی نگاتیف – و – فیلم رنگی پزیتیف

۱ – نگاتیف . – بطوری که از اسم آن معلوم است رنگهای تصویری که بر روی آنها ظاهر میشود برعکس رنگهای ((موضوع)) عکسبرداری شده میباشد : یعنی سیاهی‌ها سفید – سفیدیها سیاه – سبزها قرمز – قرمزها سبز… و چون از این نگاتیف بر روی کاغذ حساس رنگی تصویری چاپ شود دوباره رنگها معکوس میگردد و بدین ترتیب رنگ اصلی موضوع بوجود میآید : ((یعنی سبز)) میگردد .

از فیلمهای رنگی نگاتیف ، روی کاغذ عکاسی معمولی (سیاه – سفید ) میتوان بطور عادی عکس سیاه – سفید چاپ کرد ولی از آنجائیکه مواد حساس کاغذهای سیاه – سفید فقط عبارت از املاح نقره ؛(کلرور یا برمور) میباشد و نسبت به رنگها حساسیت ندارد لذا نتیجة چاپ از فیلمهای رنگی به خوبی چاپ از فیلم سیاه – سفید نمیتواند باشد

بدین معنی که رنگهای مختلف به ((خاکستری)) های متناسب بطور صحیح و درست تبدیل نمیگردد . اخیراً کارخانه‌ی کداک بدین منظور کاغذهای مخصوصی بنام پان‌آلور Panalur ساخته بطوریکه از اسم آن معلوم است مانند فیلمهای سیاه – سفید پان‌کروماتیک بوده و نسبت به رنگهای گوناگون نیز حساس است و به همین جهت در موقع کار کردن با آنها ، در تاریکخانه نمیتوان از لامپهای نارنجی یا سبز – زرد استفاده کرد .

امروزه فیلمهای رنگی نگاتیف اکثر کارخانه‌ها ، مانند آگفا ، برای تمام مصارف فقط در یک نوع ساخته می‌شود و اختلافی که از منابع مختلف نور ، مانند خورشید یا چراغ ، بر روی فیلم حاصل میگردد در موقع چاپ یا آگر ایندیسمان بوسیله‌ی فیلتر اصلاح و رفع میشود .

توجه ! در موقع عکاسی با این نوع فیلمها باید دقت کرد که همه منابع نور دارای درجه حرارت مساوی یکدیگر باشد ، مثلاً اگر از چهره‌ای در کنار پنجره عکسی گرفته می‌شود که یکطرف آنرا نور روز (۵۸۰۰ درجه کلوین ) روشن کرده و طرف دیگر آن تاریک است نباید برای روشن کردن آن طرف [۴۹] از چراغی که نور آن (۳۲۰۰ درجه کلوین) است استفاده کرد . زیرا اگر بخواهند رنگ آن قسمت را که نور روز دارد صحیح چاپ کنند طرف دیگر ((زرد – قرمز)) خواهد شد و اگر این طرف را اصلاح کنند طرف دیگر آبی خواهد گردید . ولی اگر بدین منظور از لامپ فلاش آبی یا فلاش الکترونیک (۵۸۰۰ _ ۶۰۰۰ درجه کلوین) استفاده شود چنین اشکالی پیش نخواهد آمد .

۲ – پزیتیف . – این فیلمها احتیاج به چاپ ندارد و همه رنگهای ((موضوع)) در روی آنها به رنگ اصلی ظاهر می‌شود و به همین علت ساختن فیلم واحد جهت تمام مصارف عملی نیست . و باید که در هر مورد نسبت به نور موجود و فیلم مورد استفاده دقت کامل بعمل آید تا رنگها صحیح ثبت گردد .

فیلمهای رنگی پزیتیف را تک تک بریده و در کادرهاییکه از مقوا یا پلاستیک است قرار میدهند (در نوع پلاستیکی فیلم در میان دو شیشه واقع شده از دستخوردگی و خراش و گرد و غبار محفوظ میماند ).

برای بهتر دیدن آنها از فیلم ساده ‌تا پروژکتورهای اتوماتیک وجود دارد که با هر بودجه‌ای میتوان نوع متناسبی پیدا کرد .

از فیلمهای پزیتیف به دو طریق میتوان عکس چاپ کرد :

۱ – روی کاغذهای رنگی مخصوص پزیتیف (برگردان Reversal) که مستقیماً چاپ میشود .

۲ – روی کاغذهائیکه با فیلمهای رنگی نگاتیف از آنها استفاده میشد در این طریقه ابتدا از فیلم رنگی پزیتیف روی یک فیلم رنگی نگاتیف که مخصوص اینکار است آنرا ( انتر نگاتیف Inter negatif) می‌گویند چاپ میشود و از آن برای بدست آوردن عکس رنگی پزیتیف استفاده میگردد.

نگهداری فیلم‌های رنگی

نگهداری فیلمهای رنگی اعم از ، نگاتیف یا پزیتیف ، پیش از گرفتن عکس و بعد از آن ، دقت و مواظبت بیشتری لازم دارد . بدین معنی که فیلمهای خام (عکس گرفته نشده) در جای خشک و خنک ( در حدود ۱۲ درجه سانتیگراد ) باید بماند . زیرا حرارت ، فیلمهای رنگی را خراب میکند و رنگها را تغییر میدهد . آنها را سه ساعت پیش از عکسبرداری در حرارت عادی محیط باید قرار داد ، یعنی بلافاصله پس از خارج ساختن از یخچال یا هر محیط خنک نباید عکس گرفت و پس از عکسبرداری در حداقل زمان ممکن باید اقدام به ظهور آنها کرد .

عکس و فیلمهای رنگی ظاهر شده مدت زیادی در معرض تابش نور نباید باقی بماند، زیرا تمام مواد رنگی در برابر نور تجزیه شده رنگ خود را از دست می‌دهند . عکسهای رنگی در آلبوم و فیلمهای رنگی (نگاتیف یا پزیتیف) در جعبه‌های سر بسته نگهداری میشود .

وسائل عکاسی رنگی

البته با هر دوربینی گرفتن عکس رنگی امکان دارد ، اما هرچه وسائل بهتر و کاملتر باشد واضح است که نتیجه حاصل بهتر خواهد بود .

دوربینهای ۳۵ میلی‌متری برای تهیه فیلمهای رنگی ، مخصوصا رنگی پزیتیف ، مناسبتر است، زیرا هم از لحاظ فیلم با صرفه‌ترند و هم پروژکتور آنها از نوع ساده و ارزان تا کامل وجود دارد .

در عکاسی رنگی استفاده از دو وسیله خیلی مفید واقع میشود :

۱ – آفتابگیر ، که از انعکاس رنگهای همجوار بداخل دوربین جلوگیری می‌کند و در نتیجه رنگ عکسها بسیار صاف و تمیز می‌نماید .

۲ – سه پایه. – چون در پروژکسیون فیلمهای رنگی پزیتیف بر روی پرده این تصاویر ده‌ها بار بزرگتر می‌گردد لذا کمترین تکان خوردگی دست که باعث حرکت دوربین و محوی عکس می‌شود به دقت احساس میگردد . در صورت استفاده از سه پایه این اشکال از بین میرود .

محاسبه نور در عکاسی رنگی

در مطالعه و تحقیق ((حرارت رنگ)) نور را از نقطه نظر ((کیفیت )) مورد بررسی قرار دادیم . اینک برای محاسبه نور عکسبرداری لازم است آنرا از لحاظ ((کمیت)) بسنجیم .

صحت محاسبه‌ی نور در عکاسی رنگی بمراتب مهمتر از عکاسی سیاه – سفید است زیرا علاوه بر اینکه (دامنه عمل Latitude) فیلمهای رنگی محدودتر می‌باشد اهمیت اشتباهات در اینجا بیشتر می‌باشد . به این معنی که زیاد یا کم بودن مقدار نور در موقع عکسبرداری نه تنها در شفافیت فیلمهای پزیتیف تغییراتی بوجود می‌آورد حتی رنگها را بطور محسوس خراب می‌کند و هیچگونه اصلاحی نیز در آن میسر نیست .

بکار بردن نورسنج و آزمایشات دقیق و منظم در کار رنگی از ضروریات بوده و همچنین لازم است نورسنج بدقت عیار شده و نتایج آن دقیقاً مورد ((تعبیر و تفسیر)) قرار گیرد زیرا بخودی خود نمیتواند به اندازه‌ای کافی و لازم حساب رنگ عمومی موضوع را نشان دهد . – با استفاده از اطلاعاتی که در مورد بکار بردن نورسنج در عکاسی سیاه – سفید بدست آمده نور نواحی رنگی مختلف موضوع ( روشن و تیره ) را اندازه گرفته معدلی در میان آنها باید اختیار کرد .

به علت وجود چنین مشکلاتی ، صلاح در اینست که از هر موضوع اقلاً دو عکس با دیافراگم یا سرعتهای متفاوت گرفت تا یکی از آنها بهتر و صحیح‌تر باشد .

وقتی فیلم خراب و معیوبی بدست آمد باید توجه داشت که در اینجا ، بعلت برگردان بودن فیلم (پزیتیف) محاسبه نور غلط نسبت به فیلم نگاتیف نتیجه‌ی معکوس می‌بخشد . یعنی تصویر تاریک نشانه‌ی کمی نور و تصویر روشن که رنگهای آن شسته شده و از بین رفته دلیل زیادی نور در موقع عکسبرداری می‌باشد .

در داخل هر جعبه فیلم رنگی دستورالعملی وجود دارد که چند درجه دیافراگم و سرعت برای عکاسی در هوای آزاد در آن نوشته شده . مطالعه‌ی این دستورات و بکار بستن آنها همیشه نتایج خوبی داشته است .

در عکاسی ، لااقل در ابتدای کار و تا موقعی که دارای تجربه و تبحر کافی نشده‌اید ، از سرعت یک صدم یا یک صدو بیست و پنجم ثانیه استفاده می‌کنند،

زیرا در این سرعت:

اولاً: تکانهای معمولی دست چندان تأثیر محسوسی در عکس نشان نمی‌دهد .

ثانیاً : موضوعهایی که با سرعتهای متوسط در حرکتند در این وضع تکان خوردگی قابل توجهی نخواهند داشت .

ثانیا: رنگهای مختلف طبیعت بر روی طبقات سه‌گانه فیلم رنگی اثری صحیح خواهد گذاشت و رنگها بهتر خواهد بود .

برای بدست آوردن رنگهای خوب و صحیح در هوای آزاد ، صبحها تا دو ساعت قبل از طلوع آفتاب و عصرها از دو ساعت به غروب مانده عکس نگیرید . در این دو موقع اشعه خورشید بیشتر به زردی و قرمزی متمایل است و تصاویری که در این فواصل زمانی گرفته شود چنان خواهد بود که گوئی از پشت شیشه‌ی زرد یا نارنجی به آن نگاه می‌کنید .

برای عکسبرداری با فلاش بدستورالعمل هر فیلم رنگی و همچنین فلاش تعیین شده باید توجه کرد .

ظهور فیلم رنگی

۱٫ ظهور فیلم رنگی از نظر دما به مراتب حساس‌تر از ظهور فیلم سیاه و سفید است؟ با وجود لایه‌های حساس به رنگ در پایه این فیلم‌ها، تغییرات جزئی دما در حد نصف درجه سانتی‌گراد باعث بروز اعوجاج رنگ خواهد شد. در سیستم ظهور فیلم رنگی دما بصورت اتوماتیک بوسیله دستگاه ظهور تنظیم و ثابت نگه داشته می‌شود. با ظهور مداوم، که در لابراتوارهای بزرگ انجام می‌گیرد، ثابت نگه داشتن قدرت احیاکنندگی داروی ظهور اهمیت بسزایی دارد. این کار معمولاً با داروهای تقویتی که با علامت R مشخص مشوند، صورت می‌گیرد. داروهای تقویتی را بر حسب سانتیمتر مربع از ظهورهای صورت گرفته به داروی اصلی می‌افزایند.

۲٫ در ظهور ریورسال رنگی، بر خلاف ریورسال سیاه و سفید مرحله نوردهی مجدد در کار نیست. ظهور دوم بلافاصله بعد از بلیچ صورت می‌گیرد. پایه فیلم ریورسال رنگی نیز بر خلاف سایر فیلم‌های رنگی (نور روز و نور شب) شفاف است.

داروهای ظهور ریورسال رنگی، قبلاً انواع متفاوتی داشتند و ظهور آنها فقط در کارخانه سازنده آن امکان داشت. در بستهٔ هر فیلم ریورسال، یک پاکت به آدرس کارخانهٔ سازنده آن فیلم وجود داشت که هزینه پستی آن نیز توسط خود کارخانه تقبل شده بود. بعد از نوردهی فیلم داخل آن پاکت قرار داده شده و ارسال می‌گردید. کارخانه، فیلم را ظهور و به آدرس عکاس ارسال می‌نمود.

استفاده همه‌گیر فیلم‌های ریورسال موجب بوجود آمدن داروی واحدی به نام ئی-۶ گردید. فعلاً تقریباً تمامی فیلم‌های ریورسال رنگی با این دارو قابل ظهور هستند




درباره وبلاگ

Instagram : CafeAx_com
آخرین مطالب
نظر سنجی
دوربین شما کدام است یا طرفدار کدام برند هستید ؟






نویسندگان
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :